SaINg3

MARI PAKAT FOLOW

1 KLIKAN ANDA...PERTUNANGAN SAYA MAKIN HAMPIR

klik jika berani

1BLOGGER 1MALAYSIA

4.4.11

poco-poco

adakah tarian poco-poco ni haram di malaysia?kenapa ianya haram?kenapa ianya tidak disedari dari dahulu lagi??

Tarian poco-poco, salah satu tarian yang popular , telah dilarang bagi negeri Perak. Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria menggambarkan tarian  poco-poco sebagai haram bagi umat Islam mengikut fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Perak.Tapi sekarang, bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidinbmenganggap itu baik-baik saja untuk melakukan tari poco-poco jika untuk alasan kesihatan.

nak tahu tentang tarian poco-poco ini?ini adalah langkah-langkahnya.


Sambil menghadap depan:

- Berjalan ke kanan, langkah kanan, kiri, kanan 


- Ulangi ke kiri; langkah kiri, kanan, kiri dan kaki bersama-sama
- Langkah maju dengan satu kaki ....



ha...senang je kan langkah ini.  kesemua langkah ini memerlukan kita menari ke empat arah . Tetapi beberapa orang berfikir bahawa langkah-langkah ini seolah-olah berbentuk salib, dan oleh kerana itu tarian poco-poco dikaitkan dengan agama Kristianuntuk pengetahuan semua kebanyakan orang berfikir bahawa tarian ini  berasal dari Sulawesi sekitar 20 tahun yang lalu. Pada waktu itu ada sebuah lagu pop populardisebut "Poco-poco", dan gerakan menari  yang diciptakan itu untuk menemani lagu pop.

Tapi perkataan poco-poco ini berasal dari negara Jamaica. Ada banyak kata-kata dari Jamaica yang berkaitan dengan "poco" dalam bahasa Bahasa Inggeris dan ia berkaitan dengan "roh leluhur"Menurut laporan akhbar, maka Mufti Perak Tan Sri HarussaniZakaria mengatakan bahawa tarian poco-poco dianggap haram kerana mengandungi unsur-unsur Kristian dan menyembah jiwa.


REAKSI DARI KERAJAAN


Datuk Dr Mashitah Ibrahim, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengatakan bahawa tarian poco-poco adalah bentuk latihan, dan tidak harus dilarang secara nasional. Datuk DrMashitah Ibrahim berkata: "Tarian ini berbeza dari satu tempat ke tempat lain. Bahkan lagu berbeza. Ini mungkin telah menjadi masalah di Perak, tetapi di negara-negara lain, tari ini dianggap seperti bentuk lain dari latihan. "

Datuk Dr Mashitah Ibrahim menambah: "Setakat ini, keputusanmasih harus dikukuhkan dan belum diambil kesan. Ketika itu mulai berlaku, maka hanya akan di Perak sebagai keputusan itu bukan keputusan kolektif dari mufti kebangsaan. "

Tapi bagaimana dengan kaitan yang berimplikasi pada Kristian dan menyembahjiwa  dalam tari poco-poco? Datuk Dr MashitahIbrahim berkata: "Setakat ini, tidak ada aduan yang mengatakanbahawa tarian dikaitkan dengan unsur-unsur yang bertentangandengan ajaran agama Islam. Jadi, kalau tidak ada yang mengeluh,tidak ada alasan bagi kita untuk mempelajarinya. "


Reaksi Dari Ahli politik

Khairy Jamaluddin, Pemuda Barisan Nasional  menggambarkan  fatwa melarang poco-poco sebagai kes keutamaan salah.Dia mengatakan bahawa maksud di balik tarian perlu dipertimbangkan.

Khalid Samad, ahli biro PAS pusat politik berkata: "Orang-orangpada dasarnya melakukannya untuk latihan tanpa maksud agamadi baliknya." Ia menyebut fatwa "konyol" dan "benar-benar tidakboleh diterima."

Reaksi Dari Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata: "Mungkin Harussani punya alasan sendiri peribadi. Namun sehubungan dengan Fatwa  JawatankuasaPerak, Mufti Perak dan kerajaanPerak, saya ingin menawarkan pemandangan saya di sini. Inikerana saya takut bahawa prinsip-prinsip asas Islam akandisalahfahami oleh yang lain (non-Muslim). "

Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata: "Fatwa-fatwa untuk tarian,latihan, permainan dan sejenisnya, harus luas, tidak sempit, danharus mencari untuk melihat bahawa Islam menyediakan faedah.Terutama apabila kami hidup dalam masyarakat dengan pelbagai cabaran. "

Jadi apa pandangan Dr Mohd Asri Zainul Abidin di taripoco-poco? Dia berkata: "Semua bentuk sukan, tarian, makanan,hiasan boleh digunakan atau dilakukan kecuali jika ada bukti jelas bahawa itu harus dilarang di bawah Islam. Inilah sebabnya mengapa Nabi Muhammad tidak melarang banyak kegiatan dibudaya Arab yang memberikan manfaat kepada individu baiksecara langsung atau tidak langsung, termasuk menyanyi, menari dan bermain drum selama upacara perkahwinan. "

Lebih khusus, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata: "Menurut pendapat saya, tari poco-poco adalah suatu kemestian, kecuali jika seseorang melakukan itu untuk tujuan menyebarkan sebuah keyakinan yang salah dalam hal iman. Jika hanya untuk alasan kesihatan atau hanya tarian biasa yang tidak berkaitan dengan sebarang kepercayaan palsu atau dicampur dengan perbuatan tidak bermoral seperti pengambilan alkohol, seks bebas dan sejenisnya, maka itu dibenarkan mengikut undang-undang Islam dan tidak harus dilarang. Jika ada unsur-unsur negatif, makadilakukan sebagai Nabi tidak dan meninggalkan elemen-elemen buruk dan hanya meninggalkan yang baik. "

Untuk Ban Atau Tidak?

Sepertinya kerajaan Perak akan  melarang tarian poco-poco.  Mentri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir telah bersetuju untuk mematuhi fatwa tersebut dan meminta semua orang untuk menghormati keputusan. Namun Dr Mohd Asri ZainulAbidin berkata: "Dengan hormat penuh kepada Mufti Perak danPerak Fatwa Jawatankuasa, saya ingin mengungkapkan pandangan yang berbeza:. Bahawa tarian poco-poco yang tidakdilakukan untuk menyebarkan keyakinan palsu, harus didorong"


2 comments:

alongxp said...

dulu pnh baca sejarah poco2 ni... mmg klu bace sejarah tu,mmg xckp byk,conform xnk wat,sbb takut merosakkan akidah secara xlansung, bnd tu ibarat gunting dlm lipatan... tp da lupe da kat mana baca psl bnd tu... tp klu betul la...sape yg fhm ayat2 dlm lagu poco2 tu,tlg translate... bahasa ape yg digunakan tu ek?

ATikah Mustapa said...

along: maybe bahasa Thailand kot. tapi saya pun xtahu jugak...saya rasa bukan ada kaitan dengan bahsanya..tapi ada kaitan dengan langkah dia...kalau along perhatikan..pergerakan dia seolah-olah lambang salib.

klik kalau berani

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kite nak tunang..leh tlg support x??

My PoWEr RANgERS

My Blog List