SaINg3

MARI PAKAT FOLOW

1 KLIKAN ANDA...PERTUNANGAN SAYA MAKIN HAMPIR

klik jika berani

1BLOGGER 1MALAYSIA

31.3.11

KEBAIKAN BUAH DURIAN

salam..disebabkan  sejak akhir-akhir ni saya smakin meminati buah durian dan bleh dikatakan haroi2 makan durian..so hari ni saya terpanggil nak story pasal kebaikan buah durian iaitu RAJA segala buah. buah durian ini mengandungi khasiat yang tertentu. Namun, jika dikenalpasti ia juga boleh memberi manfaat kepada kita

I) Ia dikatakan dapat menurunkan kadar kolesterol dan membersihkan darah. Ada kajian mendapati durian dapat mengelakkan jangkitan kulat. Ini kerana kandungan zat besi yang tinggi membantu sel darah putih menghasilkan kimia semulajadi membunuh jangkitan. 

ii) Durian juga mengandungi asid amino dan vitamin B, C dan E dan ia tinggi kandungan anti-oksidan. Anti-oksidan membantu memperlahankan kemusnahan sel-sel kesan dari radikal bebas seperti pencemaran udara dan asap rokok. Dengan cara ini, ia mengurangkan proses penuaan membuatkan kita awet muda. Ia juga baik dimakan ketika demam.

iii)Tryptophan adalah antara bahan yang didapati di dalam asid amino di dalam durian. Tryptophan adalah keperluan bagi mengawal tahap serotonin dalam tubuh. Serotonin adalah hormon yang memberikan ketenangan dan keceriaan serta penawar insomnia. Mereka yang kurang serotonin selalunya tidak dapat mengawal emosi, sering marah dan menghadapi tekanan perasaan.


ini adalah kandungan dalam 100g durian (bukan 100 biji yer)

Nilai Nutrisi setiap 100 g durian


* Vitamin A: 20-30 I.U.
* Asid Askorbik: 23.9-25.0 mg
* Vitamin E: "tinggi"
* Kalsium: 7.6-9.0 mg
* Fosforus: 37.8-44.0 mg
* Potasium: 436 mg
* Thiamina: 0.24-0.352 mg
* Riboflavin: 0.20 mg
* Niacin0.6: 83-0.70 mg
* Zat besi: 0.73-1.0 mg
* Gula (purata) 12.0 g
* Protin: 2.5-2.8 g
* Lemak: 5.33g
* Serat: 3.8 g
* Jumlah Karbohidrat: 30.4-34.1 g
* Kalori: 144 


jadi..moralnya disini kalau nak makan durian bleh...xmenggemukkan pun..so makan banyk2 la..

10 comments:

~LaDaYaNa~ said...

nk g bli slalu lah kalu gitu gak..uhuhu..beli wat blik mkn kat jhor...hehe..=D

ATikah Mustapa said...

eda:nagun gitu slalu dia..baik mung buat duye tu supo gula2....makan 24 jam wapun dalam bas..

~LaDaYaNa~ said...

wat supo gula2??emm, x ngantuk dh la aku pahnie..huhu~

ct N honey said...

mmg tak gemuk tapi dpt tahu kalau ada darah tinggi tak boleh mkn byk....

cik bunga bukan name sebenar said...

durian sememangnya sedap !^^
tapi kalau mkn bnyak2 rase panas.

ATikah Mustapa said...

eda: xpela..sambil2 lepak dalam bas boleh tgok pemandangan...itulah nikmatnya durian

ATikah Mustapa said...

honey:betul ke??la,..kalu gitu saya kena kurangkan makan durian la yer...okep2..tq sbb bgatw

ATikah Mustapa said...

bunga:memang pun..makan banyak2 ni bleh mnyebabkan badan kita rase panas..panas dalaman

Panglima7 said...

Atikah...durian la paling banyak kolestrol dlm keluarga buah-buahan....dan ia boleh memboroikan perut. Gemuk Panglima tak pasti...tapi perut buncit..pasti. hehehehe

ATikah Mustapa said...

panglima:betul ke???sekarang saya kena kurangkan makan durian la ni yer..

klik kalau berani

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kite nak tunang..leh tlg support x??

My PoWEr RANgERS

My Blog List