Photobucket

SaINg3

MARI PAKAT FOLOW

1 KLIKAN ANDA...PERTUNANGAN SAYA MAKIN HAMPIR

klik jika berani

1BLOGGER 1MALAYSIA

14.3.11

KELEMAHAN DAN KELEBIHAN FACEBOOK

salam...sejak akhir-akhir ni laman sesawang yg semakin mendapat tempat adalah facebook..jika kita kesana kemari..mesti facebook ni akan dicanang...sampai2 makcik yg jual roti un tahu...ok kat sini saya akan bkongsi serba sikit mengenai kelebihan dan kelemahan fbook

KELEMAHAN

1. MELALAIKAN PELAJAR.

saya melihat fb adalah web yang sangat melalaikan... ramai para remaja yg sentiasa surf di fb ini sedangkan tiada kebaikannya melainkan dapat menghubungi semula kawan2, itu sahaja... lain-lain, saya tidak nampak apa2 kebaikan.




betullah... fb sangat melalaikan para pelajar... utk bersosial mgkin sesuai, spt tanya kbr, kongsi2 gambar... apa yg saya nampak, pelajar/remaja begitu seronok ber'fb' hingga terlalai dlm pelajaran... di sekolah saya juga ada guru2 yg lalai dlm tugas kerana asyik ber'fb'... nasib baik, bhg game telah diblok oleh kementerian... ibubapa harus memerhati/periksa kegiatan internet anak2, takut lalai dlm pelajaran...

2. MENGGALAKKAN MAKSIAT
Jika dilihat kepada kes-kes maksiat, kes jenayah buang bayi dan sebagainya, masing-masing bermula dengan perkenalan dengan individu dalam laman sesawang ini. Sesi perkenalan itu akan diikuti dengan pertemuan kali kedua dan seterusnya, pada masa inilah masing-masing akan mengambil kesempatan dengan Cara menipu dalam bentuk wang ringgit atau melakukan asmara sesama mereka. Melalui hal ini, jenayah maksiat akan semakin berleluasa.

3. MENDORONG BERLAKU PEPERANGAN DAN POLITIK
Jika dilihat di Mesir misalnya, pemberontakan yang berlaku adalah disebabkan oleh seorang ketua yang merayu dan mempengaruhi penduduk Mesir melalui laman sesawang ini untuk bangun memberontak bersamanya. Melalui hal ini, ia ternyata berjaya apabila Mesir akhirnya berlaku pergolakan dan akhirnya berlaku pertukaran pemimpin. 

KEBAIKAN

1. DAPAT BERHUBUNG
Jika dilihat kepada perkembangan dunia sekarang, FaCebook sudah banyak membantu kita dalam berhubung dengan rakan-rakan, sahabat2 dan keluarga yang jauh.Walaupun seorang tinggal di Malaysia, seorang lagi tinggal di Bangladesh, jarak perhubungan bukan penghalang untuk mereka meneruskan ikatan mereka dengan berhubung melalui fabook ini.

2. DAPAT MELIHAT TEMPAT MENARIK
Apa yang menariknya dengan faCebook ini, kita mampu melihat negara orang dalam masa yang sama melalui gambar-gambar yang mereka masukkan dalamnya. Dan melalui Cara ini juga kita dapat belajar mengenai budaya sesebuah tempat supaya tidak janggal apabila ditanya tentang tempat tersebut kelak.


6 comments:

akmal said...

setiap perkara ada baik buruk nya, gunakan ia sebaik mungkin :)
jom bc entri terbaru

ATikah Mustapa said...

AKMAL:yeke??dan yang baik itu kita buat lebih baik dan yang buruk kita perbaiki dia

aienzell said...

fb mmg banyak beri keburukan pada student...setuju..^^

ATikah Mustapa said...

aik aein:lain beno ni..knape??kena batang hidung sndri ke??memang membzir masa pun..tapi yang tu jugak kita nak layan kan???

akmal said...

yea2, mana yg baik jdkn teladan buruk jd kn sempadan :) follow kamu juga. salam kenal

NORUL ATIKAH BT MUSTAPA said...

akmal;yup...salam perkenalan juga

klik kalau berani

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kite nak tunang..leh tlg support x??

My PoWEr RANgERS

My Blog List